Tekstgrootte
De TOPklas is een tijdelijke onderwijs plaats (TOP) voor leerlingen die vanwege gedragsproblematiek dreigen uit te vallen in het regulier of speciaal basisonderwijs. Na een periode in de TOPklas keert de leerling terug naar de school van herkomst. Dat is het doel van de TOPklas. Daarmee voorkomen we waar mogelijk verwijzing naar het S(B)O.
De groep bestaat uit maximaal 8 leerlingen. Twee begeleiders bieden om te beginnen een veilige omgeving aan de leerling, van waaruit deze zich opnieuw kan gaan ontwikkelen. Het opbouwen van een band met de leerling staat voorop. Er wordt veel aandacht besteed aan het omgaan met frustraties. Dit gebeurt in de groep tijdens het werken, bij het spelen en tijdens sport en spelactiviteiten. De leerlingen krijgen gedurende de hele dag feedback op hun gedrag, er wordt voortdurend gespiegeld en gereflecteerd vanuit persoonlijk contact met de leerling. Hierdoor ontstaat bij de leerlingen steeds meer inzicht in oorzaak en gevolg en leren zij alternatieven voor hun gedragspatronen.
Doelgroep
Leerlingen tussen 4-13 jaar:
- die de veiligheid van zichzelf, medeleerlingen en/of leerkrachten negatief beïnvloeden;
- die een grens hebben overschreden of dreigen te overschrijden;
- die niet meer te handhaven zijn binnen de school en/of thuissituatie;
- die al enige tijd thuis zitten;
Intensieve begeleiding
Fase 0: intake
We voeren gesprekken met ouders, school van herkomst en eventueel betrokken hulpverleners. Op basis van het intakegesprek wordt besloten of plaatsing in de TOPklas volgt, of dat een ander advies beter past.
Fase 1: observatie (2 weken)
We luisteren en kijken naar het kind, de ouders en de school. Leerlingen krijgen veel ondersteuning, de eisen zijn nog laag. We bespreken de observaties en ons plan van aanpak. We bespreken ook of we verwachten dat de leerling terug zal kunnen naar de school van herkomst of dat een ander advies passender is.
Fase 2: toewerken naar perspectief.
We verhogen de eisen en werken samen met de leerling planmatig aan de doelen, bijvoorbeeld het beter omgaan met eisen, frustraties of andere kinderen. Er is regelmatig contact met ouders, zij worden betrokken bij de aanpak en passen deze zelf ook steeds meer toe. Ook de school van herkomst wordt betrokken en op de hoogte gehouden van de voortgang.
In 2020 won de KJS met de TOPklas de landelijke prijs voor het beste vernieuwende project in het gespecialiseerd onderwijs. Deze prijs wordt jaarlijks door het Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs en het SBO Werkverband toegekend. Iets om trots op te zijn.
Fase 3: re-integratie
Samen met de school van herkomst (of een nieuwe school) werken we aan re-integratie. De leerling moet aan eisen voldoen en krijgt minder ondersteuning. De begeleiders gaan samen met de leerling mee naar de (nieuwe) school. Dat geeft vertrouwen en verhoogt de kans van slagen voor zowel leerling als leerkracht. In deze fase is begeleiding van de leerkracht ook onderdeel. Vaak is het nodig dat ook deze het leerkrachtgedrag aanpast.
Fase 4: nazorg
We houden de vinger aan de pols, gaan nog eens kijken of bellen de school op. Indien nodig begeleiden we de leerling en leerkracht nog wat langer.
Voor meer informatie over deze onderwijsvoorziening en de kosten kunt u contact opnemen met de directie KJS via 0345-512951 of mailen naar info.kjs@cpob.nl