Tekstgrootte
De ontwikkeling van de leerresultaten van onze leerlingen volgen wij nauwgezet. Door middel van het afnemen van cito-toetsen in alle groepen kunnen wij deze ontwikkeling vergelijken met landelijke gemiddeldes. Hierdoor kunnen wij de didactische resultaten van ons onderwijs meten.
Omdat het grootste gedeelte van onze leerlingen minder snel door de leerstof heen gaat dan een gemiddeld kind, is het niet eerlijk om de resultaten te vergelijken met deze gemiddeldes.
Daarom hebben we op de KJS doelen opgesteld op basis waarvan we de resultaten van ons onderwijs wel eerlijk kunnen meten. Deze doelen verwerken we voor alle leerlingen in hun ontwikkelingsperspectief. Ook bekijken we twee keer per jaar of de leerlingen de doelen gehaald hebben en als dat niet zo is, welke aanpassingen er in ons onderwijs nodig zijn om de doelen wel te behalen.
Als we zo terugkijken naar de resultaten van twee jaar geleden en de resultaten van nu dan zien we een duidelijke stijging op de vakken lezen, rekenen, begrijpend lezen en spelling. We zien dat de tijd die we steken in deze vakken terug te zien is in de toets resultaten en daar zijn we trots op!
We kunnen de resultaten ook vergelijken met de resultaten van andere SBO scholen in Nederland. Als we dat doen zien we dat we op de KJS hogere resultaten behalen dan landelijk.
Uitstroomgegevens schoolverlaters 2022-2023
Type Aantal Percentage
onderwijs leerlingen
havo 1 4%
Praktijk 9 33%
VMBO BL/KL 10 37%
VSO 7 26%
Behalve toetsresultaten zijn er natuurlijk meer resultaten van het onderwijs. We vinden het minstens even belangrijk dat leerlingen zelfvertrouwen opbouwen, hun sterke kanten leren ontdekken, leren samenwerken en trots zijn op wat ze bereiken. Deze resultaten zijn niet te meten door middel van toetsen maar zien we terug in de ontwikkeling die leerlingen doormaken vanaf het moment dat ze bij ons op school komen. Ook uit reacties van ouders en kinderen maken we op dat kinderen ook sociaal-emotioneel resultaten bereiken op de KJS.