Tekstgrootte
De KJS richt zich op leerlingen die vanwege grote leerachterstanden, sociaal-emotionele problemen en/of gedragsproblemen niet langer onderwijs op de basisschool kunnen ontvangen. Zij zijn daar vastgelopen en het lukt de basisschool niet om voldoende tegemoet te komen aan de behoeften van deze leerlingen. Op de Koningin Julianaschool bieden we onderwijs aan een zo breed mogelijke groep leerlingen.
Op de KJS geloven wij dat de leerontwikkeling van onze leerlingen hand in hand gaat met de sociaal-emotionele ontwikkeling. We werken daarom hard aan allebei. Door het creëren van een veilige omgeving waarin een leerling zichzelf kan zijn en door het versterken van het zelfvertrouwen van de leerling, zorgen we ervoor dat de leerling weer goed in zijn vel zit.
De KJS is een ambitieuze school, we willen echt het uiterste uit kinderen halen. Daar hebben kinderen recht op. Daarom volgen we de resultaten van elke kind op de voet. Kinderen die minder presteren dan verwacht krijgen extra aandacht. Leerkrachten komen op huisbezoek. Minimaal drie keer per jaar bespreken de leerkracht de voortgang van elk kind met de ouders. Zo blijven ouders nauw betrokken bij de leerprestaties van hun kind.
Het onderwijs op de KJS kenmerkt zich door het werken met leerdoelen en leerlijnen. Er wordt bij ieder vak zorgvuldig bekeken op welk niveau een leerling werkt. Het uitgangspunt is leren in de groep. We geloven dat leerlingen van en met elkaar het meeste kunnen leren. Om aan te kunnen sluiten bij de leerbehoefte van de leerling werken we met rekenen en lezen groepsdoorbroken. Omdat wij werken met leerlijnen, dit betekent dat niet voor alle vakken methodes worden ingezet.
Leerlingen die in hun sociaal-emotionele ontwikkeling ondersteuning nodig hebben krijgen onder schooltijd extra begeleiding. Voor leerlingen die extra instructie nodig hebben is remedial teaching beschikbaar. Leerlingen kunnen ook intensieve leesbegeleiding te ontvangen. Voor leerlingen met grote achterstanden in de taalontwikkeling zijn er logopedistes werkzaam op school.
Waar nodig kunnen kinderoefentherapeuten de motoriek van leerlingen versterken.
Het werken op eigen niveau, in een kleine groep met een veilig klimaat en met veel ondersteuningsmogelijkheden op school maakt de KJS zo speciaal.