Scholen voor speciaal basisonderwijs zijn bedoeld voor die leerlingen die vanwege grote leerachterstanden, sociaal-emotionele problemen en/of gedragsproblemen niet langer onderwijs op de basisschool kunnen ontvangen. Zij zijn daar vastgelopen en het lukt de basisschool niet om voldoende tegemoet te komen aan de behoeften van deze leerlingen.
Op de KJS geloven wij dat de leerontwikkeling van onze leerlingen hand in hand gaat met de sociaal-emotionele ontwikkeling. We werken daarom hard aan allebei. Door het creëren van een veilige omgeving waarin een leerling zichzelf kan zijn en door het versterken van het zelfvertrouwen van de leerling, zorgen we ervoor dat de leerling weer goed in zijn vel zit.
Voor leerlingen die in hun sociaal-emotionele ontwikkeling extra ondersteuning nodig hebben bestaat de mogelijkheid onder schooltijd beeldende therapie te volgen. We werken samen met diverse aanbieders van zorg, waardoor ook andere trainingen onder schooltijd aangeboden kunnen worden.
Het onderwijs op de KJS kenmerkt zich door het werken met leerdoelen en leerlijnen. Er wordt bij ieder vak zorgvuldig bekeken op welk niveau een leerling werkt. Op dit niveau wordt aangesloten en verder gewerkt. Hierbij wordt zoveel mogelijk van de leerstof van de jaargroep van de leerling aangeboden.
Het uitgangspunt is leren in de groep. We geloven dat leerlingen van en met elkaar het meeste kunnen leren. Er wordt bij ieder vak gestart met een klassikale instructie. Daarna gaan leerlingen zelfstandig aan de slag met hun eigen werk of krijgen ze nog een extra instructie van de leerkracht.
Voor leerlingen die extra instructie nodig hebben, welke in de groep niet gegeven kan worden, is remedial teaching beschikbaar. Er werken meerdere gespecialiseerde RT-ers op de KJS, welke individueel of in kleine groepjes aan leerstof werken.
Naast RT bestaat er tevens de mogelijkheid om intensieve leesbegeleiding te ontvangen via de “Leespoli” of via “Marant”.
Voor het behandelen van leerlingen met grote achterstanden in de taalontwikkeling is er een logopediste werkzaam op school.
Voor het versterken van de motoriek zijn er twee kinderoefentherapeuten op school werkzaam, welke leerlingen die daarvoor in aanmerking komen behandelen.
Het werken op eigen niveau, in een kleine groep met een veilig klimaat en met veel ondersteuningsmogelijkheden op school maakt de KJS zo speciaal.