Tekstgrootte
Taalklas en integratie
De Koningin Julianaschool (KJS) verzorgt sinds 2016 een Taalklas vooral voor Syrische nieuwkomers afkomstig uit vluchtelingenkampen in de regio. De Taalklas is ook toegankelijk voor nieuwkomers afkomstig uit andere landen waaronder bijvoorbeeld Eritrea, China en India. Directe aanleiding voor de Taalklas was het besluit van de Gemeente Culemborg om bij te dragen aan de opvang van kwetsbare Syrische vluchtelingen met een verblijfstatus. In overleg met de Gemeente Culemborg en de besturen van alle basisscholen binnen het Samenwerkingsverband Betuws Passend Onderwijs (BEPO) is besloten het taalonderwijs aan de Syrische statushouders en alle jonge nieuwkomers in Culemborg centraal te organiseren teneinde continuïteit en kwaliteit te waarborgen.
Met de Taalklas willen we:
1 realiseren dat nieuwkomers na 40 weken Taalklas verder onderwijs kunnen volgen een op school in hun eigen woonomgeving.
2 bijdragen aan de integratie van nieuwkomers en Nederlandse leerlingen.
De Taalklas is voor leerlingen in de leeftijd van 6 t/m 12 jaar die zich nieuw in Culemborg vestigen, en veelal rechtstreeks afkomstig zijn uit Syrië, Eritrea etc. De Taalklas is er voor leerlingen die geen (of bij uitzondering minder dan een jaar) Nederlands onderwijs hebben gevolgd.
De praktijk is dat leerlingen een dag na hun aankomst in Nederland in de Taalklas beginnen. De nieuwkomers volgen 4 taalblokken in veertig weken. De inzet is er op gericht om leerlingen na 40 weken te laten instromen in een basisschool in hun buurt, maximaal een jaar onder hun niveau. In de laatste weken kunnen de leerlingen gedurende 8 weken wennen aan hun nieuwe school. Ze beginnen met 1 dag in de week en bouwen dat langzaam uit.
Waar taal ontbreekt is het moeilijk om met emoties en traumatische ervaringen om te gaan. Speciaal voor nieuwkomers is nu 1x per week beeldende therapie beschikbaar. Dat blijkt een zeer heilzame werking te hebben. Voor hun sociaal-emotionele ontwikkeling leren de nieuwkomers met behulp van picto/fotokaarten hun emoties te benoemen. De KJS maakt tevens gebruik van haar zorgnetwerk en brengt de ervaring in de Taalklas in bij overleg met wijkteams, maatschappelijk werk en schoolarts.
De nieuwkomers volgen intensief taalonderwijs onder begeleiding van gespecialiseerde leerkrachten, in een aparte taalklas. De nieuwkomers volgen lessen wereldoriëntatie, sociaal gedrag of gym, gaan samen op schoolreisje, vieren religieuze feestdagen. Ouders van nieuwkomers bakken hun traditionele lekkernijen en delen die op school. Ze bezoeken de ouderavonden, er is veelvuldig overleg op school. Ouders van nieuwkomers krijgen spontaan hulp (fungeren als tolk) van ouders van leerlingen die al op de KJS zitten. De ouders van nieuwkomers zijn actief als vrijwilliger op de KJS, een Syrische ouder werd lid van de ouderraad. Deze participatie van leerlingen en ouders draagt bij aan de taalontwikkeling en aan de integratie.
Daarmee kweken we wederzijds begrip. Daarmee laten we ook zien dat de KJS een ‘Vreedzame School’ is waar leerlingen elkaar leren kennen en waarderen.
Na 40 weken vindt er zorgoverleg plaats met leerkracht van de Taalklas, de BEPO-consulent, de schoolarts en maatschappelijk werker. Er vindt een leerkrachtmiddag plaats waarbij de leerkracht van de Taalklas en de nieuwe leerkracht van de nieuwkomer de overdracht bespreken. Op deze wijze vindt er een warme overdracht plaats. De leerkracht van de nieuwe school ontvangt na overdracht ondersteuning door een ambulant begeleider van BEPO. Een keer per jaar nodigen de leerkrachten van de Taalklas alle leerkrachten uit die een nieuwkomers (gaan) begeleiden voor een intervisiemiddag.
Op deze wijze draagt de KJS niet alleen bij aan intensief taalonderwijs maar ook aan de integratie van nieuwkomers in de Nederlandse samenleving.